http://mysmoa.blogg.se/ är det som gäller numera! ♥

10 augusti 2010

Blixt vs. icke blixt!

Idag tänkte jag visa er två exempelbilder samt skriva lite om att fota med eller utan blixt.
Väljer man autoläget i kameran (det som oftast är inställt från början) kan blixten själv utlösas när det behövs. Det behöver inte bara vara i ett mörk rum på kvällen utan ibland använder kameran blixt också mitt på dagen, utomhus. Idag när jag och mamma gick en liten promenad så skulle jag ta lite kort. Jag hade då auto på och kameran valde att fota med blixt.

Jag, personligen, är väldigt anti blixt. Jag vill aldrig använda det, inte ens om det är mörkt (fast då är man ju oftast tvungen för att få en någorlunda ok bild). Jag vill få mysigt och naturligt ljus och det tycker jag man får bäst utan blixt. Därför fotar jag vanligtvis alltid i "icke-blixt" läget, ett läge som finns på alla kameror, tror jag!

Här kommer då två exempelbilder som jag tog idag...

med blixt

utan blixt

Vilken tycker du blev bäst?

Visst, den utan blixt kanske blev en aning suddig/brusig om man zoomar in, men den andra tycker jag är så himla ljus och tråkig. Visst ser inte en gran ut som den övre bilden?

Mitt dagens tips blir alltså att stäng av blixten, särskilt om du är ute mitt på ljusa dagen :)

Kram Moa

2 kommentarer:

  1. 1a bilden ser inte ut som gran, jag håller med dig!

    Jag röstar lugnt på 2a bilden, vacker!! Bra jobbat moa ♥

    Kramiskram // Olivia

    SvaraRadera

Jag älskar kommentarer!