http://mysmoa.blogg.se/ är det som gäller numera! ♥

11 april 2010

Intressant fakta

Hittade efter lite googlande denna infon på Fotosidan (här har du länken för att läsa allt) och tyckte det va lite kul. Det handlade om vad/vem man får fota....


"Viktigaste frågan först, vad får man fotografera?


Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.


Får jag ta bilder av folk på gatan?

Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Måste jag inte fråga först?

Nej. Men det är naturligtvis trevligast att fråga, såvida du inte är ute efter ögonblicksbilder förstås.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?
Ja.

Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?

Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra! "

Alltså drar jag en egen slutsats av att man får fota i till exempel klädaffärer (om det inte finns skyltar). Intressant. Och om du till exempel ska ta kort i en affär och nån säger till dej att man inte får ta kort så kan du ju fråga var det står. Hehe...:)

/Moa

3 kommentarer:

  1. Lite obehagligt att det är tillåtet att ta kort på vem som helst bara sådär , eller hur?

    SvaraRadera
  2. Bella: Jaa verkligen. Dessutom fick man utan personens tillåtelse lägga ut en bild på en främmande person på nätet o.sv. om det inte var reklam...konstigt. Kram

    SvaraRadera
  3. verkligen konstigt!
    PS: krya på dig, kram<3

    SvaraRadera

Jag älskar kommentarer!